Duurzaamheid bij American Tourister
In 1933 nam onze oprichter een gewaagde sprong en investeerde hij al zijn spaargeld om zijn droom waar te maken: betaalbare bagage van hoge kwaliteit maken die de wereld voor meer mensen zou openzetten zodat zij kunnen ontdekken, ervaren en groeien.
Zo'n 100 jaar later blijven wij gedreven door diezelfde geest van ambitie en avontuur. Als wereldwijd vertrouwd merk werken we eraan om onze kleurrijke producten nog duurzamer te maken, zodat we het mogelijk maken voor de volgende generatie om groter te dromen, verder te gaan en een betere toekomst op te bouwen.
Go For More. Go with American Tourister.

PRODUCT
Onze producten zijn gemaakt om lang mee te gaan. We gebruiken steeds vaker duurzamere materialen, terwijl onze tassen een toegankelijke prijs blijven behouden.

Duurzaamheid op elke reis
Onze producten worden grondig getest om hun kwaliteit en betrouwbaarheid te garanderen. Veel van onze productiepartners beschikken over eigen laboratoria waar koffers en tassen aan strenge kwaliteitsproeven worden onderworpen zodat de producten zeker aan onze normen voldoen.
EEN SELECTIE VAN WAT WE TESTEN
Valtest
De bagage wordt beladen met gewichten, waarna we ze herhaaldelijk laten vallen van verschillende hoogtes op de wielen en de schalen om de schokbestendigheid te testen.
Rits
De ritsen worden duizenden keren open- en dichtgeritst om ervoor te zorgen dat ze lang meegaan.
Wielen
Koffers worden voor lange afstanden over ruwe oppervlakken gerold om het uithoudingsvermogen en de prestaties van de wielen te testen.
Handgreep
Tassen en koffers worden meermaals opgetild en er wordt aan de schouderriemen, handvatten en trekstangen getrokken om hun sterkte te evalueren.
Temperatuur en vochtigheid
Producten worden blootgesteld aan extreme temperaturen en verschillende niveaus van vochtigheid om te testen of het materiaal kan weerstaan onder uiteenlopende omstandigheden.
Tuimeltest
Koffers worden in een grote draaiende machine gestopt en over houten en metalen obstakels getuimeld om de omstandigheden tijdens de bagageverwerking te simuleren.

Eenvoudig herstellen
Wij bieden herstellingen aan in veel van onze markten wereldwijd zodat jij eenvoudig je reisuitrusting in topconditie kunt houden, waar de reis ook heen gaat.
Wil je meer weten over de herstelbaarheid van jouw product, inclusief de kost, bezoek dan ons serviceportaal:

Gebruik van gerecycleerde materialen
We werken eraan om meer gerecycleerde materialen te verwerken in onze koffers en tassen, om zo onze voetafdruk te verkleinen en afval een nieuw leven te geven. In onze toekomstige collecties willen we het gebruik van duurzamere materialen verder uitbreiden en tegelijk de levendige bagage blijven creëren waar jij van houdt.
Terwijl sommige producten reeds gerecycleerde materialen bevatten, proberen we ook meer producten te maken met gerecycleerde materialen in andere onderdelen zoals de externe schalen. Het gewicht van de gerecycleerde materialen in onze producten varieerde in 2024 van 0% tot 35%.
PLANEET
De wereld verkennen opent deuren naar buitengewone ervaringen. Daarom werken we eraan om onze impact op de planeet te verminderen en onderzoeken we pistes waar we onze voetafdruk verder kunnen verkleinen.

100% hernieuwbare elektriciteit
In 2023 zijn we voor het eerst overgestapt op 100% hernieuwbare elektriciteit in onze eigen winkels, productie- en distributiefaciliteiten en kantoren, twee jaar eerder dan onze streefdatum. Dat hebben we bereikt door zonne-energie op locatie op te wekken, deel te nemen aan groene stroomprogramma's en certificaten voor hernieuwbare energie aan te kopen. We zijn er ook trots op dat we zonnepanelen hebben geïnstalleerd in onze productiefaciliteit in Nashik, India, en in ons distributiecentrum in Oudenaarde, België.
Door te kiezen voor hernieuwbare elektriciteit zetten we een directe stap om uitstoot te verminderen.

Duurzamere materialen en verpakkingen
Om onze voetafdruk te verkleinen werken we eraan om meer gerecycleerde materialen te verwerken in onze producten. En om afval te beperken, hebben we duurzamere verpakkingsprincipes gedefinieerd voor de hele organisatie: zo min mogelijk materialen gebruiken en herbruikbare, recycleerbare en waar mogelijk duurzamere verpakkingen gebruiken. In 2025 beginnen we deze principes uit te rollen over al onze activiteiten.
PERSONEN
Geleid door de Gouden Regel ("Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden") stellen we onze werknemers in staat om steeds verder te gaan en bevorderen we eerlijke en veilige werkomstandigheden in onze toeleveringsketen.

Groei voor onze werknemers
We willen onze teamleden kansen geven om te groeien. Ons doel om opportuniteiten voor professionele ontwikkeling te bieden aan alle werknemers is reeds bereikt aan het einde van 2024 - een jaar eerder dan gepland. Met initiatieven zoals leiderschapstrainingen, vaardigheidsontwikkeling en hulpmiddelen voor prestatie-analyse helpen we onze werknemers hun volledige potentieel te bereiken en hun carrière naar nieuwe hoogtes te brengen.

Onze inzet voor cultuur en inclusie
Als wereldwijd merk omvat onze cultuur vele nationaliteiten en achtergronden. We streven ernaar dat American Tourister een plaats is waar iedereen welkom is en willen een werkomgeving en bedrijfscultuur creëren waarin onze teams samen kunnen groeien en bloeien.
Onze halfjaarlijkse Cultuur & Inclusie-vragenlijsten bezorgen ons waardevolle inzichten van de teams. Op basis van die feedback stellen we innovatie, erkenning, professionele groei en teamwork centraal als speerpunten voor voortdurende groei.

Ethische werkomstandigheden in onze toeleveringsketen
Om eerlijke en veilige werkomstandigheden te bevorderen voor de mensen op wie we vertrouwen, werken we nauw samen met onze leveranciers.
Ons Ethisch Charter
We eisen dat alle leveranciers van afgewerkte producten en bepaalde leveranciers van grondstoffen en onderdelen ons ethisch charter te ondertekenen, een formeel beleid dat is ontworpen om werknemers in onze toeleveringsketen te beschermen. Onze leveranciers zijn vervolgens verplicht deze verwachtingen met hun eigen leveranciers te delen.
Wereldwijd sociaal nalevingsprogramma
We schrijven een aantal leveranciers in voor ons Global Social Compliance Program zodat ze gecontroleerd worden. Het hele jaar door organiseren we activiteiten en trainingen om leveranciers inzichten te geven over de naleving van sociale regels en om hun prestaties bij latere certificeringen en audits te verbeteren.
Bij American Tourister is transparantie belangrijk. Sinds 2017 rapporteert Samsonite Group over haar duurzaamheidsinitiatieven en dat doen we vandaag nog steeds.